Stressmanagementtechnieken

Gerelateerde afbeelding

De individueel-probleemoplossende wijze van aanpak individueel-probleemoplossende Bij deze benadering ligt de nadruk op de persoon en hebben pro- aanpak gramma’s het doel het probleemoplossend vermogen en de belastbaar- probleemoplossend vermogen heid van de mensen te vergroten. De aanpak impliceert met name trainingsprogramma’s die gericht zijn op: • doelgericht handelen • assertiviteit • samenwerking • time management • probleemoplossend handelen • conflicthantering • sociale vaardigheden
Stresshantering en stressmanagement Individuele stresshantering is erop gericht de persoon weerbaarder te individuele stresshantering maken flexplek huren haarlem tegen stress in plaats van de problemen op te lossen die de stress veroorzaken. Deze benadering kan niet helemaal los worden gezien van de individueel-probleemoplossende aanpak. Er is sprake van een overlapping of een mengvorm.
Omgaan met emoties op het werk: De Rationele Effectiviteits Training {RET)22 Volgens de RET-theorie is het niet de gebeurtenis die stress veroorzaakt, maar onze gedachten over die gebeurtenis. De theorie is van psycholoog dr. Albert Ellis. Het zijn dus vooral onze gedachten die leiden tot een bepaald gedrag of gevoel. De gebeurtenis is alleen de aanleiding. In schema: “” … , . . Gevoel of gedrag De methode RET geeft door middel van acht stappen aan hoe er moet worden omgegaan met emoties: Stap 1: Beschrijf de gebeurtenis. Wat is de gebeurtenis die het ongewenste gevoel of gedrag oproept? Stap 2: Beschrijf het ongewenste gevoel of gedrag. Stap 3: Beschrijf de ideeën en gedachten die het ongewenste gevoel of gedrag veroorzaken. Stap 4: Formuleer het gewenste gevoel of gedrag. Stap S: Daag de irrationele gedachten of ideeën uit en stel ze ter discussie. Stap 6: Vervang de irrationele gedachten of ideeën door rationele gedachten of ideeën. Stap 7: Test in fantasie of in werkelijkheid de nieuwe gedachten of ideeën uit. Stap 8: Stel een flexplek huren breda oefenprogramma op om de nieuwe gedachten of ideeën in uw gedrag in te voeren.
Stressmanagementtechnieken zijn gebaseerd op wetenschappelijk stressonderzoek. Dit onderzoek heeft aangetoond dat stress kan worden tegengegaan door een goede sociale ondersteuning, relativeringsvermogen, zelfvertrouwen, en door lichamelijke ontspanning. Het gaat daarbij om de volgende technieken: • Technieken voor het aanleren van lichamelijke ontspanning (bijvoorbeeld meditatie). • Technieken voor het verbeteren van de lichamelijke conditie (bijvoorbeeld bedrijfsfitness, joggen).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *