Menselijke investeerders

Afbeeldingsresultaat voor site:ilocate.nl

Als dergelijke algoritmen het consequent beter doen dan menselijke investeerders, kan het erop uitdraaien dat een algoritmische bovenklasse het grootste deel van onze planeet in handen krijgt. Dit klinkt misschien onmogelijk, maar bedenk voor je dit idee verwerpt wel dat het grootste deel van onze planeet nu al in handen is van niet-menselijke intersubjectieve entiteiten, te weten naties en bedrijven. En vijfduizend jaar geleden was een groot deel van Soemerië het eigendom van imaginaire goden als Enki en Inanna. Als goden land kunnen bezitten en mensen in dienst kunnen hebben, waarom zouden algoritmen dat dan niet kunnen? Maar goed, wat gaan de mensen dan doen? Vaak wordt kunst genoemd als ons ultieme (en uniek menselijke) heiligdom. Als er een wereld komt waarin computers in de plaats zijn gekomen van artsen, chauffeurs, leraren en zelfs huisbazen, zou iedereen dan kunstenaar worden? Het staat bepaald niet vast dat de kunsten veilig zouden zijn voor  zakelijke energie vergelijken algoritmen. Waarom zijn we er zo zeker van dat computers ons nooit zullen overtreffen in het componeren van muziek? Volgens de biowetenschappen is kunst niet het product van een geïnspireerde geest of een metafysische ziel, maar van organische algoritmen die wiskundige patronen herkennen. Als dat zo is, is er geen reden dat niet-organische algoritmen het niet zouden kunnen. David Cope is hoogleraar musicologie aan de University of California in Santa Cruz en staat bekend als een van de controversiëlere figuren in de wereld van de klassieke muziek. Cope heeft computerprogramma’s geschreven die concerto’s, koralen, symfonieën en opera’s componeren. Zijn eerste creatie heette EMI (Experiments in Musical lntelligence) en was gespecialiseerd in het imiteren van de stijl van Johann Sebastian Bach. Het kostte zeven jaar om het programma te schrijven, maar zodra het er eenmaal was, componeerde EMI in één dag vijfduizend koralen à la Bach. Cape liet een selectie van deze koralen uitvoeren tijdens een muziekfestival in Santa Cruz. Enthousiaste mensen uit het publiek prezen het bezielende optreden en vertelden vol vuur hoe de muziek hen in het diepst van hun  zakelijke energie wezen had geraakt. Ze wisten niet dat de stukken waren gecomponeerd door EMI en niet door Bach, en toen de waarheid werd onthuld, reageerden sommigen met somber zwijgen, terwijl anderen in woede ontstaken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *