Het plezier van cognitief gemak

Het plezier van cognitief gemak In het artikel ‘Mind at Ease Puts a Smile on the Face’ is een experiment beschreven waarin de proefpersonen heel kort bepaalde objecten te zien kregen. II Sommige beelden waren gemakkelijker te herkennen doordat de flexplek huren haarlem contouren van het object kort werden weergegeven voordat het object zelf in beeld kwam – zo kort dat ze nooit werden opgemerkt. De emotionele respons werd gemeten door elektrische signalen van de spieren in het gezicht te meten. Hierdoor kon men minuscule veranderingen oppikken die geheel voorbijgingen aan de respondenten zelf, en dus onbewust en automatisch plaatsvonden. Zoals verwacht lieten de proefpersonen een hint van een glimlach zien en ontspanden ze hun wenkbrauwen toen de objecten duidelijker werden afgebeeld. Het lijkt een kenmerk te zijn van Systeem r dat cognitief gemak met positieve gedachten wordt geassocieerd. Zoals we zouden verwachten leiden duidelijk uitspreekbare woorden tot een positieve attitude. Bedrijven met goed uitspreekbare flexplek huren tilburg namen presteren in de eerste week na de beursgang beter dan andere bedrijven (hoewel dit effect na verloop van tijd verdwijnt). Aandelen met een duidelijke beursnotering, zoals KAR of LUNMOO, presteren beter dan tongbrekers als PXG of RDO, en lijken wat dit betreft een klein voordeel te behouden. 12 Uit een Zwitsers onderzoek bleek dat beleggers denken dat aandelen met soepele namen als Emmi, Swissfirst en Cornet een hoger rendement opleveren dan aandelen met namen als Geberit en Ypsomed. r3 Zoals we in figuur 5 hebben gezien, leidt herhaling tot cognitief gemak en een aangenaam gevoel van bekendheid. De fameuze psycholoog Robert Zajonc besteedde een groot deel van zijn carrière aan het onderzoeken van het verband tussen de herhaling van een willekeurige stimulus en het gevoel van affectie dat mensen vervolgens voor flexplek huren breda deze stimulus ontwikkelen. Zajonc noemde dit het mere exposure effect.14 De volgende demonstratie, uitgevoerd in de studentenkranten van de University of Michigan en Michigan State University, is een van mijn favoriete experimenten.15 Gedurende enkele weken werd er een advertentieachtig kader op de voorpagina afgedrukt, met daarin de volgende Turkse (of Turks klinkende) woorden: kadirga, saricik, biwonjni, nansoma en iktitaf De frequentie waarmee deze woorden werden afgedrukt, wisselde: een van de woorden werd slechts eenmaal afgedrukt, andere twee, flexplek huren groningen vijf, tien of vijfentwintig keer. (De woorden die in de ene krant het vaakst werden afgedrukt, werden in de andere krant het minst vaak afgedrukt.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *